Mange virksomheder, der kaster sig ud i online markedsføring for første gang glemmer at opstille nogle mål og kriterier for, hvad de vil opnå med deres online markedsføring. Det er vigtigt, at man inden man går i gang, sørger for at lægge en plan for, hvad man ønsker at få ud af sin markedsføring. Flere besøgende til sin hjemmeside? Flere salg? Øget brandkendskab? Flere opkald? Flere udfyldte kontaktformularer? Uanset hvad man ønsker er det vigtigt, at man sporer sig ind på, hvad det endelige mål er. Det gør, at man kan planlægge sine tiltag i markedsføringen, opstille delmål for de indsatser, man laver og derved hele tiden følge med i, om markedsføringen er på rette kurs.
Det vigtigste er, som nævnt ovenfor, at finde ud af, hvad det overordnede mål er. Samtidig skal man også finde ud af, hvad de økonomiske rammer skal være og hvem målgruppen er. Der findes flere medier at markedsføre sig på, og afhængigt af hvad målet er, har hver platform sine styrker og svagheder. Derfor er det også vigtigt at finde ud af, hvem målgruppen er inden man kaster sig over online markedsføring.
Her kommer en meget kort beskrivelse af de forskellige kanaler og hvad de kan bruges til.
SEO er en langsigtet investering, da det handler om, at man skal sørge for at Google hele tiden kan læse din side nemt og ubesværet. Samtidig handler det også om, at man bliver fundet på de rigtige søgeord, og her handler det rigtigt meget om både indhold på siden (tekst, billeder, video) samt interne og eksterne links og at din side er hurtig og nem at overskue.
Derfor kan SEO godt være en meget langsigtet investering afhængigt af hvilke(t) søgeord, du gerne vil findes på. I nogle tilfælde kan man snakke op til 12 måneder før man kommer ind på side 1, hvis det er et bredt søgeord med meget konkurrence.
Facebook er berygtet for at være et ”pause”-medie, hvor man skal ramme en potentiel kunde mellem kattevideoer, statusopdateringer fra venner og alt muligt andet underholdning. De fleste sidder ikke og kigger på Facebook når de leder efter et produkt, så her skal man skabe et behov hos den potentielle kunde, fremfor at kunne afhjælpe et behov, når der bliver søgt på f.eks. Google. Dermed ikke sagt, at Facebook ikke kan være en fremragende salgskanal, for det kan det helt sikkert. Man skal bare være opmærksom på, at det ikke er sikkert, at de potentielle kunder er i ”købe-mode”.
Google Ads er ligesom SEO noget, som kobler sig på Google og deres søgemaskine. Modsat SEO kan Google Ads være en kortsigtet strategi, fordi man kan blive vist med det samme i de øverste resultater på side 1. Det sker dog kun, hvis man har gjort sit arbejde ordentligt og man også er klar over, at nogle søgeord kan være dyre at blive klikket på.
Ved Google Ads er den potentielle kunde allerede i ”købe-mode” fordi de er ude og søge efter et produkt, en service eller en ydelse, som du måske kan hjælpe kunden med. Det betyder også, at det er vigtigt, at man er skarp i sit budskab så den potentielle kunde ikke er i tvivl om, hvad der bliver solgt og hvorfor, de skal købe hos dig.
I Google Ads har man også mulighed for at opsætte kampagner, der ”forfølger” kunderne efter de har været inde og kigge på din hjemmeside, en bestemt landingsside, eller et bestemt produkt, for at holde de potentielle kunder ved ilden.
Der er mange muligheder i Google Ads, men man skal være opmærksom på, at man betaler for den trafik, der kommer ind til hjemmesiden.
Bing er et lidt overset medie, fordi der ikke er så mange, der bruger søgemaskinen mere. Dog skal man ikke undervurdere Bing, da Bing stadigvæk har op mod 10% af alle søgninger i Danmark. Mange af de personer, som bruger Bing er enten dem, der ikke har nogen interesse i nettet og IT og/eller de ældre generationer.
Så hvis disse er i målgruppen, er det også vigtigt, at man overvejer at bruge Bing Ads. Der er lavet en god integration fra Bing til Google Ads så man kan importere alt fra Google Ads til Bing Ads, og strukturen er den samme på Bing Ads kontoen som på Google Ads kontoen.
Der findes mange andre platforme, som kan være lige så vigtige for din virksomhed som de ovennævnte. Det vigtigste er, at man sørger for at kunne se statistikker på de tiltag, man bruger så man kan slukke, tænde, skrue op eller ned afhængigt af, om tiltagende giver det ønskede afkast eller ej. Her er Google Analytics et fantastisk redskab til at binde trådene sammen.