Søgetermer

En af de største syndere når det kommer til, at der bliver brugt en masse penge på kontoen uden salg, er irrelevant trafik. I mange tilfælde vil der, uanset hvilke søgeord man bruger, være irrelevant trafik. Det kan f.eks. være dem, der søger på ”gratis (dit søgeord)” eller ”brugt (dit søgeord)”. I langt de fleste tilfælde gives produkter og ydelser ikke væk gratis, og sælger man brugte ting er det som oftest i fora for brugte ting.

Mange annoncører tænker slet ikke over, hvor meget det kan løbe op i, ikke jævnligt at sortere irrelevant trafik fra. I nogle af de grelle tilfælde har jeg oplevet, at op mod 80% af det daglige budget er blevet brugt på irrelevant trafik.

Der er to måder at sørge for at få det frasorteret:

  1. Lav en liste over de ord, du på forhånd ved, at du ikke vil findes på og læg dem ind på en negativ søgeordsliste, som du tilknytter dine kampagner.
  2. Den metode, som jeg har fokus på her: Gennemgang af dine søgetermer

For at finde dine søgetermer for en given kampagne klikker du først på den kampagne, du vil kigge på. Hvis du ønsker at kigge på alle kampagner på én gang behøver du ikke at vælge en kampagne.

Dernæst finder du ”søgeord” og vælger den. Efter dette finder du Drop-down menuen øverst til højre, hvor der står søgetermer. Når du klikker på denne vælger du igen ”Søgetermer”.

Her får du en liste over de søgeord, du er blevet fundet på, som du ikke har lavet decideret målretning mod. I ovenstående tilfælde er denne virksomhed, af forskellige grunde, ikke interesseret i at blive fundet på ordet ”Aeropress” eller andre afarter af dette søgeord. Derfor er der sat flueben ud for de to ord. For at sørge for, at man ikke bliver fundet på disse igen, skal de tilføjes som negative søgeord. Dette gøres ved at klikke på ”Tilføj som negativt søgeord”.

Herefter får du en liste over de søgeord, du har valgt som negative søgeord, og hvilken kampagne og annoncegruppe, de befinder sig i. Her får du valget mellem at fjerne dem fra enten kampagnen, de er fundet i, annoncegruppen, de er fundet i, eller tilføje den til din liste over negative søgeord. Her handler det om, hvad der giver mest mening for dig som virksomhed. I dette tilfælde skal de bare fjernes helt, så de bliver tilknyttet en liste med negative søgeord, som er tilknyttet hele kontoen. Hvis man ”kun” udelukker på kampagneniveau eller annoncegruppeniveau her, kan man risikere at søgeordene bliver fundet i andre kampagner eller annoncegrupper. Derfor ville man i dette tilfælde tilføje til en liste over negative søgeord, der er tilknyttet hele kontoen.

Når man har besluttet sig for, hvad der giver mest mening ift. udelukkelse af søgeordet, klikker man ”Gem” så man ikke bliver fundet på den præcise søgning mere.

Jeg foreslår altid, at når man starter en ny kampagne kigger man søgetermer for denne kampagne så ofte som hver/hver anden dag. Når kampagnen har kørt i en rum tid kan man godt gøre det sjældnere.

Det vigtigste er, at det bliver gjort og at der bliver taget stilling til de søgninger, man er blevet fundet på.

Lad os tage en uforpligtende snak

Du er velkommen til at ringe eller skrive til os på nedenstående. Så kan vi enten tage en samtale eller et møde ansigt til ansigt om jeres behov. Selvfølgelig ganske uforpligtende.
Telefon: 42 33 64 24
E-mail: kontakt@advedia.dk

Tilmeld dig nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få relevante nyheder i din indbakke. Intet salg, kun tips, gode råd og vejledning

Kontaktinformation
42 33 64 24
info@advedia.dk
Kontaktinformation
Kærnehøjvej 164, Højby
5260 Odense S
Advedia.dk
Hos Advedia går vi ind for den personlige relation, og en tæt dialog om dine ønsker. Vi går ind for ærlig rådgivning med et ønske om at hjælpe dig med at vækste din virksomhed. Vores succes forudsætter at du har succes. Så lad os sammen skabe succes!
caret-up